MIXST URBANISME
s t r a t e g i e , o n d e r z o e k e n o n t w e r p v o o r s t a d e n l a n d s c h a p
GOEDERENVERVOER IN HET NAUW
Het goederenvervoer staat voor een enorme uitdaging; door degroei van de sector loopt het goederenvervoer de aankomende jaren steeds heviger tegenecologische en ruimtegrenzen op.Daarnaast heeft het goederenvervoer een negatief imago, mede doordat de inpassingopgaveminimale aandacht krijgt.
VAN DISTRIPARK TOT SUPERHUB
Het ontwerpend onderzoek voor Waalhaven-zuid (een verouderdbedrijventerrein op een strategische locatie) levert een oplossing voor deze problematiek, op hetniveau van één afzonderlijk distributiepark. Door de mogelijkheden voor overslag tussen weg, spooren water te verknopen, creëren we ‘edit value’ op de locatie.
DE BELANGRIJKSTE LESSEN UIT HET ONDERZOEK ZIJN
- Biedt flexibiliteit (in contracten en gebouwen) om verpaupering tegen te gaan;
- Introduceer kraamkamers voor innovatieve starters;
- Stel spelregels tegen verrommeling en verpaupering op;
- Zet in op multimodaal;
- Ga slim herstructureren vanuit een duidelijke visie op het gebied;
- Heb oog voor de mens in het openbaar gebied (zoals voor de truckers: met voorzieningen eneen op maat ontworpen omgeving);
- Heb aandacht voor duurzame energie.
GOEDERENVERVOER/ SUPERHUB WAALHAVEN
locatie: Waalhaven Zuid, Rotterdam
opdr.gever: Stimuleringsfonds voor Architectuur, Provincie Zuid Holland, Havenbedrijf Rotterdam
opgave: Ontwerponderzoek
periode: 2007
i.s.m. Ruimtelab, Shift architecture, van Bergen Kolpa architecten